Ekonomia to nie ciało fizyczne...

środa, 7 listopada 2012

Strukturyzacja pracy



Rozwój pracowników

Rozwój zasobów ludzkich (RZL) jest bardzo ważny, gdyż obok procesów tworzenia strategii i doskonalenia struktury, stanowi podstawowy element rozwoju organizacji. Wyróżniamy trzy główne instrumenty RZL:
-strukturyzację pracy,
-przemieszczenia pracowników,
-szkolenia.

Strukturyzacja pracy

Strukturyzacją pracy (ang. work structurisation) nazywamy proces wprowadzania zmian w sposobie organizacji pracy. Polega on na takiej zmianie zakresu obowiązków pracownika i warunków w których są one wykonywane, by sprzyjały rozwojowi pracownika. Największe możliwości postępu pracownik uzyskuje wtedy, gdy wykonywane przez niego czynności w pełni odpowiadają jego potrzebom. To oznacza, że urozmaicenie pracy, możliwość eksperymentowania czy szukania własnych, innowacyjnych rozwiązań zwiększa efektywność zatrudnionego. To z kolei prowadzi do rozwoju organizacji i znacznego poprawienia jej wyników finansowych.

Cele procesu

Głównym celem procesu jest zwiększenie produktywności pracowników, poprawa efektywności w zakresie zarządzania i stworzenie pracownikom możliwości, w których najlepiej mogą wykorzystać swój potencjał.

Moim zdaniem

Uważam, że proces strukturyzacji ma wiele zalet. Sprzyja rozwojowi pracownika poprzez jego kreatywne myślenie, daje także możliwość współpracy i porozumiewania się z otoczeniem. Co więcej, każdy pracownik z pewnością preferuje samorozwój, niż uczestnictwo w schematycznych szkoleniach. Z drugiej strony, należy jednak pamiętać by nie przeprowadzać tego procesu zbyt szybko. Zbiorowa strukturyzacja wielu stanowisk pracy może doprowadzić do wielkiego zamieszania w organizacji, a wtedy z pewnością nie spełni swojego głównego celu – rozwoju pracownika.

6 komentarzy:

  1. Pytanie bardziej prywatne - dlaczego twierdzisz, że szkolenia to strata pieniędzy i lepiej zmienić cały system wewnątrz firmy? Przecież to bardziej kosztowne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie uważam że szkolenia to strata pieniędzy, one też wpływają na rozwój pracownika. A częściowa zmiana systemu wewnątrz firmy nie musi być bardzo kosztowna ... Ponadto uważam, że jest lepsza od szkoleń, gdyż daje możliwość samorozwoju pracownika. Uczestnik szkolenia zdobyte umiejętności może wykorzystać dopiero gdy szkolenie się zakończy, a w procesie strukturyzacji pracownik wykorzystuje je na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wydaje mi się żeby szkolenia były mniej kosztowne od zmiany systemu wewnętrznego firmy. Przecież ta zmiana kosztuje tylko trochę pracy kierownika, a szkolenia to realne pieniądze...

    OdpowiedzUsuń
  4. W momencie gdy pracownik zdobywa dodatkowe doświadczenie, przechodzi szkolenia to wtedy można mu dołożyć obowiązków zawodowych i też zwiększyć dzięki temu zarobki. ZObacz oferty pracy dla elektryka, to zawód przyszłości moim zdaniem. I w kraju i za granicą elektryków brakuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawy artykuł. Od dobrej organizacji pracy i oceny efektywności pracowników zależy sukces przedsiębiorstwa.
    https://www.wpsonline.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Zanim zdecydujesz o kredycie, przeczytaj nasz artykuł. Odkryj tajniki wyboru, uniknij pułapek i wybierz najkorzystniejszą ofertę dostosowaną do Twoich finansowych celów http://www.cs-pobierz.pl/

    OdpowiedzUsuń