Ekonomia to nie ciało fizyczne...

środa, 5 grudnia 2012

Kultura organizacyjna

"Na kulturę organizacji składają się: język, komunikacja międzyludzka, formowanie ludzkiej mentalności, twórcze przewidywanie przyszłości, społeczne siły postępu i destrukcji, moda, symbole, oczekiwania normatywne oraz bohaterowie i wzorce."

Jean Brilman, „Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania”


Zatem kultura organizacyjna w przedsiębiorstwie powinna charakteryzować się jednością obowiązujących symboli.
Wyróżniamy symbole:
-fizyczne,
-osobowe,
-behawioralne,
-językowe.

Według mnie szczególnie ważną rolę odgrywają symbole fizyczne. Mogą być nimi ściśle określony ubiór służbowy czy wystrój gabinetu, a nawet posiadanie identyfikatora, odznaki czy służbowego samochodu. Symbole te powodują poczucie jedności pracowników i pozwalają przyzwyczajać się stopniowo do określonych, pożądanych zachowań. Dzięki takim symbolom pracownik może być również rozpoznawany w społeczeństwie. Mogą one służyć zarówno do identyfikacji jego roli społecznej, jak i być symbolem społecznego prestiżu.

 

Równie ważne są symbole językowe. Pozwalają one komunikować się pracownikom w sposób werbalny jak i niewerbalny. Zgrana grupa potrafi posługiwać się licznymi skrótami, szybko przekazując informacje i doskonale się rozumiejąc, podczas gdy ich komunikacja jest zupełnie niezrozumiała dla osoby z zewnątrz. Ważna jest również mowa ciała – zbiór gestów za pomocą których pracownicy potrafią się porozumieć, przekazać informacje czy wyrazić swoje opinie.



Jedność symboli powoduje, że firma jest miejscem przyjaznym dla pracowników i każdy chętnie do niej wraca. Dzięki temu wśród pracowników opanuje większa motywacja i chęć do pracy. Myślą oni wtedy w sposób bardziej twórczy, co powoduje, że lepiej i skuteczniej wykonują powierzone im zadania. To z kolei prowadzi do szybkiego rozwoju organizacji i może ona skuteczniej rywalizować na rynku z innymi podmiotami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz